Ruotsin merivoimien sarkahousut, ylijäämä
Ruotsin merivoimien sarkahousut, ylijäämä
Varastossa: 1
Noudon saatavuutta ei voitu ladata
Ruotsin merivoimien vanhat sarkahousut ovat jäätävä aarre sekä villahousuintoilijoille että militarian ystäville! Näitä ei maailmalla liiku käytännössä yhtään. Järkeviä kokoja! Ihan hyvä kunto! Käyttömalli, ei mitään paraatitönkötystä! Onko parempaa!
Huom! Henkseleitä/vyötä ei tule mukana!
Oliko ennen paremmin herrainhousujen jännittävässä maailmassa? No jos näiden pöksyjen mukaan tehtäisiin päätökset, niin kylläpä vaan oli. Silloin kun tämä malli on laitettu tulille - kuka tietää vaikka olisi ollut sota-aika - tiedettiin että vyötärön kuuluu olla korkea, puntin leveä ja housuissa pitää pystyä myös liikkumaan vapaasti. Siksi etupuolella komeilevat liikkumista helpottavat laskokset ja haarakiila on kunnolla tehty. Eli sen lisäksi että housut istuvat hyvin ja näyttävät tyylikkäiltä, ovat ne todelliset vanhan ajan action-pöksyt.
Housuissa nappisepalus tuuliläpällä, ovela vyötunnelisysteemi josta mahtuvat läpi noin 3 cm leveät vyöt, napit henkseleille (joissain housuissa jotain prässättyä pahvimateriaalia, joissain muovia), kaksi tilavaa taskua ja puuvillainen vahvikekangas vyötäröllä sekä haaruksessa. Vyötärön sisäpuolelta löytyy yleensä roikotuslenkki.
Sarkaa!
Mutta tämän hyvinkin komian vanhan ajan leikkauksen lisäksi näiden pääasiallinen Juttu on toki se, että materiaali on sarkaa. Sarka on kerrassaan täydellinen materiaali kylmälle vuodenajalle; hengittää sen verran ettei tule nahkea olo, ei sihise tai suhise (metsässäliikkujat huom!), ei kastu ihan helposti eikä tunnu kylmältä kastuessaankaan, kestää nuotion kipinöitä ja kunnollisena laatuna on luottamusta ja turvaa huokuvan painoista. Sarka on kuin perinteinen puulämmitteinen hirsitalo, joka lämmittää pehmeästi, mutta päästää myös ilmaa vaihtumaan ilman että kosteus jää muhimaan rakenteisiin.
Ruotsin merivoimien edustajat saivat selkeästi nauttia paljon miellyttävämmän tuntuisesta ja jopa verrattain samettisesta villakankaasta, kun taas maavoimat rämpivät karkeammissa kledjuissa. Niin tai näin, vanhan ajan sarka on täysin liioittelematta jotain aivan muuta kuin useimmat nykyajan ohuet ja harvakudoksiset räpellykset jotka olisi voinut jättää vaikka tekemättä.
Fanaattisesti valmistettu
Kaikki näissä huokuu laatua aina huolellisesta työn jäljestä hiottuihin yksityiskohtiin ja hyvinkin kunnollisiin materiaaleihin, ja valmistusmaahan on luonnollisesti Ruotsi. Tältä näyttävät laadukkaat vaatteet, näiden myyntihinta nykyään samoilla spekseillä tuotettuna olisi vähintään kolmisen sataa euroa. Vaan käytettynä armeijaylijäämänä näiden rahallinen arvo on kevyesti sanottuna kohtuullinen siihen nähden mitä ne ovat.
Ovat nämä aikoinaankin varmasti maksaneet pitkän pennin valmistaa, mutta kuninkaan sotilaille toki tarjottiin vain parasta.
Huolto
Materiaali on tosi villapaitoista, ehkä jopa 100 % villaa, voi vaihdella valmistusajankohdan mukaan. Huoltotoimenpiteinä suosittelemme lähinnä harjaamista ja tuulettamista - kummatkin kannattaa tehdä heti kun saat housut käsiisi, sillä ne ovat istuneet ennen Kohkaan raahaamista jossain muualla aika pitkään ja niissä voi myös olla armeijatavarassa yleinen vanhan varaston tuoksu (joka häviää kyllä viimeistään ajan ja käytön kanssa).
Jos tarvitsee pestä, tee se 30 asteessa villaohjelmalla ja käytä villanhoitotuotteita. Ripusta kuivumaan.
Pelkällä tuuletuksella pääsee sarkavaatteiden kanssa todella pitkälle, pesua tarvitsee lähinnä jos housut pääsevät pahasti likaantumaan.
Pesukokemukset
Olen kokeillut pestä nämä ja totesin etteivät ne kutistu 30 asteen lämpötilassa villaohjelmalla pestynä. Näistä saattaa kuitenkin lähteä naftaliininhaju kun ne kastuvat läpikotaisin, tai niin omilleni kävi. Tuoksu haihtui taas kun housut kuivuivat. Jos peset omasi, kokeile eka niin ettei koneessa ole muuta pyykkiä!
Koot
Koot ovat ilmoitettu Ruotsin asevoimien vanhassa järjestelmässä. Olemme antaneet suluissa perään housujen itsensä mitatun vyötärönympäryksen ja lahkeen sisäsauman senteissä. Mitat voivat vaihdella karvan verran parista pariin, mutta lähinnä ylöspäin jos jotain. Mittaa vyötärönympäryksesi navan korkeudelta ja lahje haarovälistä siihen asti missä tykkäät että lahje roikkuu.
Huomio! Näiden istuvuutta pystyy hieman muokkaamaan sekä leveys- että pituussunnassa, sillä vyötärökaistaleen takana on säätövaraa pari senttiä leveämmäksi tai kapeammaksi ja lahjettakin saa räätälöityä joko sentin-pari pitemmäksi tai niin paljon lyhemmäksi kun tarvitsee. Näinollen ei välttämättä kannata takertua liikaa etenkään lahkeen pituuteen, joka on peruspituuksissakin yllättävän pitkä.
Jos joissain koissa on eri kokonumero mutta samat mitat, niin älä huolestu, tämä ei ole virhe. Tervetuloa armeijaylijäämän maailmaan.
Omien mittojesi ottamiseen ja kokojen saloihin pääset tutustumaan Kohkan koko-oppaassa.
Kunto
Etenkin ottaen huomioon sen, että näitä on ensin käytetty ja sitten hillottu varastoissa aika pitkään, ovat ne hyvässä kunnossa. Peruskulumaa on etenkin niissä kohdin jossa kangas joutuu käytössä koville, joku nappi voi puuttua, vanhoja jälkiä saattaa löytyä (villakankaasta voi raaputtaa lähes kaiken pois), eli ei mitään kovin ihmeellistä. Yleisilme on kuitenkin siisti, etenkin pienen peruspuhdistuksen jälkeen. Nämä myös vaatinevat jonkinlaisen tuuletuksen ja niissä voi paikoitellen olla hieman ummehtunutta varastohajua. Tämä kuitenkin haihtuu.
Saatavuudesta sanottakoon, että lisää ei todennäköisesti tule kun nämä on myyty.
Käytöstä
Sarka, talvi ja tuuli: Sarkahousut ovat parhaimmillaan kun lämpötila lähentelee nollaa tai menee pakkaselle. Ne ovat käytännössä liikuntahousut, koska päästävät huokoisen kankaansa ansiosta tuulta jossain määrin läpi. Ne eivät myöskään kastu läpi kovin helposti eivätkä käytössä tunnu märiltä. Kuvittele villapaita, joka on puristettu tiiviiksi ja lättänäksi. Tarina ei ole toki näin simppeli, mutta sinne päin.
Sarka ja kerrokset: Sarka onkin yksi yleiskäyttöisimmistä viileän kelin materiaaleista ja vain käyttämällä sitä ymmärtää miksi. Kun sarkakankaan päälle pukee tiukasta ohuesta kankaasta tehdyn tuulenpitävän kerroksen, pitää se kehon lämmön aika tehokkaasti sisällään. Jos kangas hiertää, tulee alle pukea alusvaatteet.
Koit: Hyvä sarka on enimmäkseen villaa ja sillä on luontaisia vihollisia hyönteismaailmassa. Koiperhoset tuppaavat kiinnostumaan laadukkaimmista henkarissa roikkuvistia villavaatteista, eli sarkavaatteet ovat todennäköisesti tulilinjalla. Kiinnitä siis huomiota säilytykseen. Koiperhosia voi yrittää torjua seetripuulla, mutta paras on suojata vaatteet niin etteivät ötökät pääse niihin ollenkaan käsiksi.
Kauppiaan suosikki!
Nämä ovat muodostuneet luottokäyttöhousuiksini talvikaudella, ostin Kohkasta heti kahdet. Todella lämpimät mutta hengittävät, istuvat kuten pitääkin ja laatu huimaa päätä. Alle vaan pitkät kalsarit jos sarka tuntuu karkialta. Jos taas kaipaa tuuletusta, voi lahjetta kääräistä kerran-pari, jolloin ilmavirta pääsee puntista sisään. Sepaluksen napeissa ehkä vähän nyperrettävää ja kangas tottakai kerää helposti karvaa, mutta sen antaa anteeksi, nämä ovatkin ainoat huonot puolet.
Erikoismainintana leveä, tyylikäs puntti, näiden pukeminen on helppoa ja pöksyt ovat luonnossa tosi näyttävät, monella tasolla täysin erilaiset kuin mitä marketeista saa.
Näille pitää vain antaa hyvä jämäkkä tuuletus ja harjaus.
Äärettömän hyvät housut, 5/5, ei tämmöisiä enää osata tehdäkään!
T: Henri, yrittäjä
Shipping outside Finland?
Yes, this can be done. Please check this page.
Thank you for your interest. If you need additional photos or info, please ask!
Share
Olen käyttänyt näitä housuja päivittäin nyt kuukauden ja ole täysin tyytyväinen ostokseeni ja housuihin, enkä vain varsin edullisen hinnan tähden, vaan nämä ovat parhaat housut mitkä olen ikinä ostanut. Leikkaus on korkea, niin kuin pitääkin, samoin lahkeetkin ovat leveät. Pöly ja lika lähtevät hyvin harjaamalla, mutta kuidut ja karvat tarvitsevat hieman tarrarullan apua. Väri sopii hyvin mustien nahkakenkien ja tumman harmaan pikkutakin tai hiilenharmaan sarkatakin kanssa, ja näyttää siistiltä. Housujen kunto vaikutti olevan varsin käyttämätön kunhan varastopölyt olin harjannut pois ja housut tuulettanut. Materiaali on varsin laadukasta ja hyvää villaa. Kokokin sattui olemaan juuri sopiva eikä housuja tarvinnut lyhentää.
Halleluja, allekirjoitan täysin, nämä ovat parhaat ja piste! Koiratalouden kurimuksessa asuvana huomaan kyllä myös että saa olla hinkkaamassa karvoja pois joka päivä. Lähtevät hyvin semmoisella harja-asialla jonka harjakset ovat viistomaiset (vastakarvaan harja poistaa ryönää, myötäkarvaan ryönä poistuu harjasta). Nämä ovat joksus käyttämättömiä, sulla kävi tuuri. Usein ne ovat käytettyjä, mutta eipä tuolla niin väliä kun kaikki ovat kuitenkin aika siistejä.
Erinomaiset housut! Leikkaus on kuin muodin huipulta, materiaali on jämäkkää, paksua villaa ja housujen kunto täydellinen! Viimen talven kunnon pakkasillakin näillä pärjäsi erittäin hyvin ulkona. Toimii metsässä tai kaupungilla! Varaston haju lähti viikon parveketuuletuksella ja ulkoilulla. 100% suositus näille.
KYLLÄ, nämä ovat ihan tosissaan tehdyt pöksyt ja kuten yleensä, ylimääräiset tuoksut kyllä haihtuvat, eikä niiden takia kannata jättää hankkimatta (muutenkin tätä vanhaa tavaraa on 'hieman' vaikea löytää hajuttomana ja mauttomana). Käytän itekin näitä talvikaudella lähes päivittäin. Kaksi paria kannattaa aina omistaa, koska näitä ei tule saamaan enää pitkään, tähän hintaan ihan typerän halvat. Mutta olen tosi iloinen että olivat nappiostos!
Ostin talvihousuiksi nämä ja sitten kevät jo koitti. Pitkät kalsarit täytyy olla välikerrastona koska nämä kutittaa herkkiä kanankoipiani, yhyy. Näissä on mukava liikkua ja näyttävät melko sivistyneiltä. Eipä juuri haukuttavaa tule mieleen. Sarka on parasta.
Eipä juuri lisättävää. Pitkien kalsareiden kanssa nämä ovat parhaat talvikauden housut ikinä.
Mahtavat vanhanaikaiset leikkaukset ja hyvästä materiaalista tehty. Istuu hyvin ja on todella lämpimät.
No hiivatti sentään!
Nyt löytyi kunnon villaa olevat pökät pilkkahintaan! Oli muuten hyvä kokotaulukko kun kerralla osu kohdalleen. Yleensä ei peruskaupasta löydy suoraan sopivia, kun on pohkeet ja viimeistään reidet slimfitmallisesti nykyään suunniteltu narun paksuiseksi. Eikä ihminen joka omaa edes jonkinlaiset jalkalihakset niihin mahdu.
(toki eihän näihin tarvitse kuin vyötärö osua kokoon, niin klappia on niin paljon että varmasti mahtuu housut!
Näitten kanssa kun särmärit laittaa niin ei tarvihe edes lyhentää lahetta ja näyttää ja tuntuu letkeältä!
Vaikka onkin semmosta 30-asteen hellettä niin kyllä sitä tulee näillä tsippailtua kotona, kun ovat jalassa niin pirskatin hyvä tuntuiset!
Kiitos kauppiaalle myös nopeasta toimituksesta! Oli nopea kuin elohopea!
Kyllä, näissä on kyllä monta asiaa kohdallaan! Mä tykkäilen myös tosta 'vanhan ajan' leikkauksesta, jossa on lahkeissakin tilaa. En oikein ymmärrä koko slimfit-hössötystä, tää on vaan niin paljon parempi ja hienompi. Hardcorea käyttää helteillä sarkaa, olkootkin kotona! Mulla nämä ovat jalassa tosi usein koko kylmänä vuodenaikana, löytyy kahdetkin jos toiset vaikka kuluvat joskus puhki. Oikein kiva kuulla että pöksyt ovat mieluisat ja toimitusta ei tarvinnut odotella liikoja!