Suomen armeijan nilkkavarsikengät, ylijäämä
Suomen armeijan nilkkavarsikengät, ylijäämä
Loppunut varastosta
Noudon saatavuutta ei voitu ladata
Onko tämä tottakaan, vieläkö näitäkin jostain löytyy? Intin matalat tappelu- hiihto- ja edustusjalkineet ovat kuin entisaikojen herrainkengät, mutta maastoon. Hieno - muttei liian pramia - käyttömalli leveällä lestillä.
Kengissä "Stitchdown" -pohjaus (ommeltu pohja), vartta sen verran vähän ettei nyt varsikengäksi voi sanoa, istuvuus sellainen ettei nyt suoraan kesäkengäksi voi sanoa. Nämä ovat parhaimmillaan katukäytössä välikauden kenkinä tai jopa talvijalkineina, metsäkäytössä taas menevät myös kesällä. Talvella näillä voi toki hiihtää eräsiteillä varustetuilla suksilla!
Sotilasjalkineina nämä ovat kuin vuosisadan alun ratkaisut, ja ne ovatkin aika kivat popot kaikkialle muualle kuin juoksuhautoihin. Näin laadukkaita kenkiä et suuristakaan kauppamarketeista löydä!
Rakenteesta
Ommeltu pohjarakenne meinaa sitä, että koko pohjarakenne on mahdollista purkaa osiin ja korjata - jopa uusia - jos suutarilla on siihen välineet.
Noin muuten kenkä on nahkaa, nahkaa, nahkaa ja kumia. Pohjan yksityiskohdat vaihtelevat vuosimalleittain ja ihan sen mukaan miten näitä on korjailtu armeijan varikoilla, joissain kengissä nahan osuus siitä on suurempi, joissain on enemmän kumia. Kengässä on kuitenkin aina kuminen kantapala ja puolipohja, eli paljaalla nahalla et joudu tallaamaan, mikä on Suomen oloissa ihan hyvä juttu.
Huolto
Käytä mustaa lankkia tai kenkärasvaa. Lue lisää kengänhoidosta Kohkan puolueellisesta kirjoitelmasta.
Jos tarvitset huoltotarpeita ja pohjallisia, niin käy tarkastamassa Kohkan valikoima.
Koot
Koot normaalissa kaikille tutussa eurooppalaisessa kengänkoossa. Istuvuus on reilunpuoleinen, näihin saa tuplasukkaa ja hyvää pohjallista.
Omien mittojesi ottamiseen ja kokojen saloihin pääset tutustumaan Kohkan koko-oppaassa.
Kunto
Hinnat kunnon ja kengän tyypin mukaan; näitä tulee sekä vähän rujoina että parempina, kumipohjalla (uusi malli) ja paljaalla nahkapohjalla (vanha malli). Yhteistä kaikille on se, että nauhareiät voivat olla ruosteessa ja mukana tulevat nauhat tai niiden pätkät eivät välttämättä palvele tarkoitustaan. Lisäksi kenkiä on varastoitu pitkään joten niissä on tauhkaa ja pölyä. Pyyhkiä ja rasvata ne kannattaa joka tapauksessa ennen käyttöönottoa. Käytetyissä kengissä pohjia saattaa olla uusittu armeijan varikolla. Kaikissa kuvissa on "käytettyä" kuntoluokkaa edustavat kengät!
Rajusti käytetty: Näissä on jotain ihan oikeata korjausta vaativaa vikaa ja usein myös ulkonäkö on vähän rajumpi, mutta pienehköjen korjaustoimenpiteiden jälkeen ne ovat käyttökelpoiset tarkoitukseensa.

Käytetty: Käytettyjä, vähän rujommanpuoleisia. Yleisin kuntoluokka. Eivät mitenkään rikki, mutta nähneet selkeästi paljon kilometrejä.
Hyväkuntoinen: Vähän kävellyt, siistissä kunnossa. Vaativat silti perustoimenpiteet kuten putsauksen ja huollon ja nauharei'issä on todennäköisesti vähän ruostetta.
Kuvan kengät ovat putsattu etteivät näyttäisi ihan niin ryönäisiltä.
Käytä säärystimiä!
Nämä ovat varmaankin parhaimmillaan säärystimien kanssa käytettynä. Intti käyttää Roope Ankka -mallia, paraateihin ja pönötyksiin valkoisina, mutta aikoinaan kun näitä kenkiä selkeästi käytettiin harjoituksissa, olivat säärystimet myös kenttäväriset. Periaatteessahan voit käyttää vaikka urheilu- ja ulkoilukauppojen tyylittömiä kapineita paremman puutteessa sillä aikaa kun etsit laadukkaita puuvillaisia.
Näissä on just sen verta matala varsi, ettei niitä ihan pysty käyttämään tyylikkäiden ja jo ihmiskunnan alkuhämäsristä tuttujen kääresäärystimien (engl. 'puttees') kanssa, pahus!
Shipping outside Finland?
Yes, this can be done. Please check this page.
Thank you for your interest. If you need additional photos or info, please ask!
Share
Kunto kuvatun lainen. Pesu, lankki ja uudet nauhat, niin kelpaa mennä monet kilometrit. Pohjissakin hyvin pintaa. Toimivat erinomaisesti Bundeswehrin sota-ajan mallin säärystimien kanssa.
Aikalailla loppuun poljetut mutta ehjät ja sisältä ihan mainiossa kunnossa. Paikallista sanomalehteä vaan sisään niin alkaa nilkkurikenkien ryhti palata nopeasti. Nahkapohjaset kun ovat ja kumi loppuun kulunut lerpattavaa mallia niin suoritin ostona pienisilmäisten valtakunnasta rullan kengänpohjakumia jossa liimapinta. Nyt näyttävät upealta parilta onnellisia tallattavia joten nyt jo harmittaa kun ostin KOHKAsta vain yhden parin kun oli mahdollisuus enempäänkin.
Loistavat kengät hintaansa nähden. Pohjassa on hieman rakoumaa ja kengillä on omituinen tuoksunsa (lievähkö). Kaikenkaikkiaan täysin käyttökelpoiset.
Nimenomaan hintaansa nähden - eiväthän nämä missään kovin superhienossa kunnossa yleensä ole! Intin kaikki vanhemmat jalkineet tuoksuvat tältä (ainakin kasarituotanto). Tiedoksi kaikille, tämä siis ei ole home, vaan tietynlainen nahka ja kumi. Tuoksu ei ole myöskään semmoinen 'paha', vaan omanlaisensa.
Täysnahkakengät todella nätiksi, kun laittoi pari kymppiä puhdistusaineeseen, lankkiin ja uusiin nauhoihin. Puhdistusaine vei myös ylijäämän vienon tuoksun mennessään. Puolipohjat näihin täytyy vielä laittaa lisäämään käytettävyyttä. Suositellaan käytettäväksi yhdessä seikkailusäärystimien kanssa.
Hienoa jälkeä! Näin niitä kunnollisia jalkineita pystyy elvyttämään.